Gebundelde vragen inloopbijenkomst
Vragen en antwoorden
Hieronder vindt u de vragen die gesteld zijn op de inloopavond van 9 oktober 2023. We hebben deze vragen gebundeld en voorzien van een antwoorden.
Vraag
Rekening houden met putdeksel op de verkeerde plek.
In het werk wordt gekeken naar de locaties van kolken en putten. Indien deze “verkeerd” liggen of minder handig, wordt dit opgelost door deze iets te verplaatsen. Gaat om kolken in de stoep en weg-band. Niet om rioolputten in de weg.
Vraag
Rekening houden met mindervaliden die de auto uit de garage moeten gebruiken.
Niet geheel duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Indien dit met stoepranden te maken heeft, dit worden rijbandbanden.
Vraag
Hoe worden de bomen beschermd tijdens de werkzaamheden?
De bomen zijn vooraf geïnspecteerd. Tijdens het werk loopt er een ETW’er rond (European Tree Worker) die de bomen in de gaten houdt en de werkzaamheden rond de bomen. Verder worden bomen die (te) dicht bij de kraan staan in de boombescherming gezet zodat de stam beschermd is.
Vraag
Huidige kolken Elzenhof graag vervangen door een schuin oplopend model i.v.m. oprit.
In het werk wordt gekeken naar de locaties van kolken en putten. Ook worden de kolken aangepast aan het type band. In dit geval zal er inderdaad een schuin oplopend model gebruikt worden. Mocht deze kolk echter toch te dicht bij de oprit liggen, dan kan deze in het werk worden verplaatst.
Vraag
Riool aan de Beukenlaan is al vervangen, maar nog niet naar tevredenheid. Bij langdurige e/o hevige regenval kunnen de straatputten het niet verwerken.
Het riool Beukenlaan wordt niet vervangen in dit project. Echter wordt er wel een extra afvoer gecreëerd richting vijver Veenplasweg waardoor de belasting van het rioolstelsel in de Beukenlaan ontlast moet worden. Deze vraag is ook bij mijn collega neergelegd. Zodra er meer bekend is, wordt dit gecommuniceerd.
Vraag
Hoe kunnen de hulpdiensten de woningen blijven bereiken? Idem met pakketdiensten. Komt hier een tijdelijke voorziening voor? Zoals bij P&R / carpool N34.
De oplossing bij P&R / carpool N34 is mij niet bekend. De woningen blijven grotendeels bereikbaar, zeker te voet. Op het moment dat we bij de woning bezig zijn, is deze met de auto gedurende korte tijd niet bereikbaar. Dit geldt ook voor de hulpdiensten en pakketdiensten. Wel blijven de woningen te voet bereikbaar.
Vraag
“alle nutsvoorzieningen worden aangepakt….”. Bijna alle dus… behalve glasvezel. Kan de gemeente inventariseren welke bewoners in de wijk graag ALSNOG een glasvezel aansluiting willen hebben? Of op een andere wijze een gepaste oplossing voor deze mensen bieden?
Glasvezel ligt al in de wijk. Wie daar gebruik van wil maken kan dit bij een internetprovider aangeven. De gemeente kan dit inventariseren maar heeft hier totaal geen invloed op en is dus zinloos en wekt verwachtingen die de gemeente niet kan waarmaken. “Een andere gepaste oplossing” het is mij onduidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Indien iemand een glasvezel aansluiting wil, dan kan dat aangevraagd worden bij een internetprovider die glasvezel aanbiedt.
Vraag
In de aanloop van de transitie Warmte is ook gesproken over de mogelijkheid van Bodemenergie als collectieve warmteproject. Een “koppelkans” wordt dat toen genoemd voor het project “Westlaren klaar voor de toekomst”. Is de gemeente bereid om de haalbaarheid van een of enkele kleinschalige bodemenergieprojecten in kaart te brengen, zoals benoemd in de transitievisie Warmte? Voorafgaand zou een informatieavond met & voor bewoners zinvol zijn. Met bodemenergie = Westlaren klaar voor de toekomst!!
Op de site WKOtool.nl is heel mooi te zien waar bodemenergiesystemen toegepast mogen en kunnen worden. In Westlaren lijkt dit te mogen en te kunnen.
De overige vragen zijn even geparkeerd bij team Duurzaamheid. Zodra hier meer over bekend is, zal dit worden gecommuniceerd.
Vraag
In maart 2013 is glasvezelkabel aangelegd (?Ziggo). Wie kan ik vragen om de kabel alsnog aan te leggen als alles open moet? Graag uw reactie.
Bij elke willekeurige internetprovider die glasvezel aanbiedt kan gevraagd worden om een internet (glasvezel) aansluiting te maken. De provider zal waarschijnlijk vragen of er al glasvezel in de woning zit of niet. Wanneer aangegeven wordt dat dit in de stoep ligt, zal de glasvezel provider een monteur sturen om de aansluiting in de woning gereed te maken. Het is de gemeente niet bekend of daar kosten aan verbonden zijn.
Vraag
Speelveld Hulstlaan / Eikenlaan moet niet gebruikt worden als opslagplaats voor bouwmaterialen. Als er een tijdelijke opslag voor direct gebruik moet komen dan aan de kant van de school (onbewoonde kant van het veld). De kinderen van heel Westlaren moeten op een veilige manier kunnen spelen.
In het werk zal getracht worden de tijdelijke opslag van bouwmaterialen zoveel mogelijk uit de buurt van de speeltuin te houden. Echter tijdens werkzaamheden aan de locatie Eikenlaan / Hulstlaan zal de speeltuin tijdelijk niet gebruikt kunnen worden om de veiligheid te kunnen garanderen van de kinderen (en andere bewoners / gebruikers).
De hoofdopslag zal gesitueerd zijn nabij de sportvelden aan de Randweg / opleidingscentrum.
Vraag
Afkoppeling van hemelwater van particuliere woning. Tuin is circa 20 meter diep, hoe voer je het regenwater af en niet meer zoals nu samen met vuilwater?
De gemeente zal zoveel mogelijk water van de voorzijde van de woning gaan afkoppelen. Geen idee hoe diep de voortuin is (20 meter? Is erg diep voor een voortuin). Water van de achtertuin is optioneel voor bewoners zelf om af te koppelen. De gemeente zal zorgen dat er een punt is waarop aangesloten kan worden (aan de voorzijde van de woning).
Vraag
Afgelopen jaren, ca 2x per jaar, kruispunt kastanjelaan / Beukenlaan en Beukenlaan / Berkenweg blank. Laat de gemeente rekening houden met meer bergend vermogen in het nieuwe riool. Het riool in de Beukenlaan is vermoedelijk te klein om piekneerslag het water te verwerken.
De gehele woonwijk is doorgerekend met zware buien. De extreme buien kan geen rekening mee gehouden worden, om daar buizen op te dimensioneren is niet te doen. Waar we wel naar gekeken hebben zijn verschillende wegen van afvoer van hemelwater. Zo wordt het water naar 3 verschillende vijvers afgevoerd en wordt het water via een “Rockflow” systeem in de bodem geïnfiltreerd. Op deze manier wordt de berging van de totale woonwijk vergroot waardoor bestaande overlast ook moet worden verbeterd / voorkomen. Dit betreft natuurlijk altijd een theoretische doorrekening, maar de modellen laten geen water meer op straat zien (afgezonderd plassen en kortstondige diepere plassen). Kortom er is aan gerekend en theoretisch moet de overlast opgelost worden.
Vraag
De huidige waterput zit direct naast onze oprit waardoor je vaak met de wielen van de auto er overheen rijdt. Graag de put verplaatsen zodat dit niet meer kan gebeuren. Tevens rijdt de bevoorradingsvrachtauto van de Coop door onze straat. Daar ie de draai niet kan maken rijdt ie ook over onze oprit en door de berm waardoor alles verzakt.
De locatie van de kolk wordt in het werk bekeken. Indien nodig kan deze iets verschoven worden zodat er bij het in en uitrijden niet over de kolk wordt gereden. Ook worden er typen kolken toegepast die schuin lopen waardoor deze ook makkelijk overrijd baar zijn.
Bevoorradingsvrachtauto kan niet verboden worden door de straat te rijden, wel gaan we in het werk bekijken hoe de route het meest optimaal kan zijn en wat eraan gewijzigd kan worden.
Vraag
De Schipborgerweg (vanaf rotonde Stationsstraat tot Oude Zeegserweg) is nu soms echt een racebaan. Auto’s rijden daar vaak veel te hard. Gevaarlijk voor kinderen, fietsers en iedereen die daar rondom woont.Verzoek om snelheid beperkende maatregelen mee te nemen op de Schipborgerweg.
De Schipborgerweg valt buiten het project. Uw vraag is bij de verkeerskundige neergelegd: Het betreft een gebiedsontsluitingsweg met vrij liggend fietspad. Deze weg heeft een verkeersfunctie en een bijpassende snelheidslimiet van 50 km/uur. Ter hoogte van de school en het KDV zijn attentie verhogende en snelheid remmende maatregelen aangebracht. De V85 ligt rond de 50 km/uur en de gemiddelde snelheid 53 km/uur.
Vraag
In overleg met medewerker / projectleider besproken dat er een HWA aangesloten wordt via de zijkant van het perceel. Deze HWA vloeit op dit moment direct uit op de stoep. En is besproken i.o.m. gemeente dat deze leiding t.z.t. op HWA riool aangesloten wordt.
HWA wordt, van de voorkant van de woningen afgekoppeld. De achterkant en zijkanten van de woningen zijn in principe voor de bewoners. Daar waar mogelijk doen we maatwerk. Dat zal op deze locatie ook mogelijk zijn.
Vraag
Heel graag goede zorg voor alle bomen, bedankt!
De bomen zijn vooraf geïnspecteerd. Tijdens het werk loopt er een ETW’er rond (European Tree Worker) die de bomen in de gaten houdt en de werkzaamheden rond de bomen. Verder worden bomen die (te) dicht bij de kraan staan in de boombescherming gezet zodat de stam beschermd is.
Vraag
Wij hebben nog een septic tank in gebruik in de voortuin. Hoe gaat dat straks met de aansluiting op het riool? Wij willen namelijk heel graag aangesloten worden op het riool. We willen af van de septic tank.
De aansluiting op het riool wordt door de septic tank heel gelegd. De tank wordt buiten gebruik gesteld en er komt een rechtstreekse aansluiting op het riool.
Vraag
Welke stoepranden worden toegepast? Hopelijk geen hoge drempels in de rijweg?
Er worden rijwielbanden toegepast. Deze zijn laag en makkelijk overrijdbaar. Niet echt drempels, wel verhoogde kruisingsplateau’s om de snelheid bij kruispunten en T-splitsingen te verlagen en het attentie niveau te verhogen.
Vraag
Wij hebben grote eiken in de tuin (ca 100 jaar oud). Hoe worden deze bomen beschermd? De wortels met name. Zodat de bomen niet afsterven. Deze eiken zijn mijn eigendom, niet gemeentebezit.Verlies van de bomen zouden we verschrikkelijk vinden.
De bomen zijn vooraf geïnspecteerd. Tijdens het werk loopt er een ETW’er rond (European Tree Worker) die de bomen in de gaten houdt en de werkzaamheden rond de bomen. Verder worden bomen die (te) dicht bij de kraan staan in de boombescherming gezet zodat de stam beschermd is.
Vraag
Bij kruispunten “Stroomdal” snelheid beperkende maatregelen nemen bijvoorbeeld plateau, zigzag strepen, gekleurde paaltjes….
We leggen attentie verhogende en verhoogde plateau’s aan.